maanantai 1. joulukuuta 2008

Madridin molemmat puolet

Tänään on vapaapäivä, jesh. Joulukuun ensimmäisenä päivänä täällä juhlitaan itsenäisyyspäivää (itsenäisyys Espanjasta). Itsenäisyyttä ei kuitenkaan juhlita kovin näyttävästi, meidän itsenäisyyspäivään kuuluu tänään yhteinen illallinen. Tehdään kohta pitsaa kämppisten kanssa. Angelika leipoi jo kakun, mutta meillä ei ole vispilää niin kermavaahto jäi vähän laihaksi. Kakku on varmasti silti ihan hyvä. Lupasin kans leipoa korvapuusteja tällä viikolla, toivottavasti onnistuu.

Viime viikon alku oli opiskeluntäytteinen, kun yritin saada kaiken mahdollisimman valmiiksi ennen viikonloppua. Torstain ja perjantain välisenä yönä lähdettiin yhden romanialaistytön, Danielan kanssa Madridiin. Junalla pääsee sinne täältä Coimbrasta seitsemässä tunnissa. Madrid oli tosi kylmä, mutta myös tosi ihana. Viikonlopun aikana käytiin Danielan kanssa katsomassa kaikki kuuluisat espanjalaistaiteilijoiden teokset Picassosta Velázqueziin ja flamencoakin käytiin näkemässä flamenco-klubilla Madridin keskustassa. Käytiin myös el Rastron markkinoilla ja kuninkaan palatsissa, joka oli huimaavan hieno. Kaikki muu paitsi majoitus sujui ongelmitta. Ei varattu mitään etukäteen kun aateltiin että nyt ei oo mikään high season, mentiin vaan turisti-infoon kysymään nuorisohostellien osoitteita. Kahdessa ekassa hostellissa vapaata olis ollu vaan ekaks yöks, ja me tarvittiin kaksi hostelliyötä. Soitettiin sitten hieman keskustan ulkopuolella olevaan nuorisohostelliin, jossa oli tilaa ja johon sitten loppujen lopuksi päädyttiin. Hostelli sinänsä oli ihan hieno ja aamupala hyvä ja hinta halpa, mutta sijainti tuotti meille ongelmia iltasella. Hostelliin piti ilmoittaa etukäteen, mikäli meinasi palata puolenyön jälkeen, ja piti valita, palaako kahdelta, neljältä vai kuudelta aamulla. Hostelli oli kaupungin laidalla keskellä hervottoman kokoista puistoa, ja hostellivirkailijat varoittivat etukäteen, että puistoa ei ole sitten valaistu, parempi palata taksilla jos menee myöhään. No sitten kun kello oli tarpeeksi hypättiin taksiin keskustasta. Taksikuski ei tiennyt, että puistossa on hostelli, mutta lupasi ajaa meidät perille. Kuskia hämmästytti kuitenkin, että puistossa, joka on tunnettu prostituutiosta ja huumediilereistä on myös nuorisohostelli. Ei sitten turisti-infosta kerrottu, että hostellin liepeillä harjoitetaan myös toisenlaisia bisneksiä. Taksi ei voinut ajaa perille, koska puiston autotie oli suljettu prostituution vaikeuttamiseksi. Niin me sitten hilpaistiin Danielan kanssa pikapikaa liian pitkä matka taksilta hostellille. Toisenakaan iltana taksikuski ei tuntenut hostellia, ja ajoi meidät puiston toiselle puolelle, jossa näimme vosut verkkosukkahousuissa ja pyysimme taksikuskia viemään meidät paikkaan, johon edellinen kuski jätti meidät. Hostelli ei siis ollut suuri elämys, mutta muuten Madrid oli mahtava. Iltaisin keskustassa joka puolella loisti kaunis jouluvalaistus.

Palasin Madridista tänään aamukuudelta, ja päivä on mennyt pitkälti nukkuessa. Viimeistelin kyllä kirjallisuuskritiikin Euroopan historiaa käsitelleestä kirjasta. Luulin etukäteen kyseistä hommaa mahdottomaksi tehtäväksi, mutta ilmeisesti oon edenny mun portugalissa jo ihan kivasti, kun kykenin oikeesti kirjottamaan työn, joka olis ollu mulle vaikee suomeksikin. Huh. Tällä viikolla pitäis lukee Cultura Brasileira -kurssin tenttiin, joka on ens viikolla, kun viikonloppu menee portugalilaiskämppisten kotikonnuilla Viseussa, ne kutsu meidät näkemään niiden perheitä. Kivaa.