tiistai 21. helmikuuta 2012

Viikko 8, fettisdagen

Laskiaispullantuoksuiset terveiset Härnösandista! Semlor, sanovat, vaikka sehän on sämpylä Suomessa. Hyvää joka tapauksessa! Laskiaispullien lisäksi olen ruotsalaistunut siinä määrin, että syön järkyttäviä määriä täkäläisten kansallisapetta näkkileipää. Tähän asti näkkileipä on kuulunut mun mielestä lähinnä kouluruokailuun, mutta täällä mulla menee yksi iso paketti viikossa. Olen myös perehtynyt maakuntiin ja lääneihin viime aikoina, paikalliset kun tuntuvat hahmottavan maatansa enemmän alueittain kuin esimerkiksi kaupunkien sijaintien perusteella. Asun siis Norrlandissa, joka on maan harvimmin asuttu mutta suurin alue. Alueisiin perehtyessäni olen myös oppinut, että suomalaisille tuttujen maakuntakukkien ja -eläinten lisäksi ruotsalaisilla maakunnilla on muun muassa maakuntahyönteinen, maakuntasieni, maakuntasammal, maakunta-alkuaine ja maakuntaomena. Niin että täällä jättipuupistiäisen ja sillihaperon mailla mennään!


Olen myös oppinut, että ruotsalaiset puhuvat hyvin harvoin päivämääristä, kaikkea aikaan liittyvää käsitellään viikoittain. Aluksi mulla oli hieman hahmotusvaikeuksia, mutta nyt olen tottunut jo ottamaan kalenterin esille ja pläräilemään viikkoja kun aletaan puhua ajankohdista. Toki tentit ynnä muut ilmoitetaan päivämäärän perusteella, mutta aina samassa yhteydessä ilmoitetaan, että maanantai 12.3. on sitten viikolla 11. Suurimmalla osalla tapaamistani ruotsalaisista on iPhone, jonka suurin puute heidän mielestään on se, ettei iPhonen kalenterissa ole viikojen numeroita.


Olin viime viikolla (viikko 7) turkkilaisen Ezgin kanssa alakoulun eppuluokkalaisten koulupäivää seuraamassa. Ezgi opiskelee opettajaksi, ja minä menin mukaan muuten vaan kun en ole koskaan ruotsalaisessa koulussa ollut. Lapset opettelivat laskemaan viiteentoista, johon omakin kielitaito onneksi riitti, he. Söpöjä olivat ja kyselivät kovasti että ”Ska du bli fröken här? Snälla!”, mutta en nyt ainakaan vielä ole vaihtamassa alaa. Lauloimme lasten kanssa ”Porsaita äidin oomme kaikki” suomeksi ja ruotsiksi, ja opettelimme kirjainta J. Aloittavat muuten englannin opiskelun täällä superaikaisin, opettaja kyseli vähän väliä oppilailta muiden oppituntien lomassa aihepiiriin liittyviä sanoja englanniksi, ja lapset olivat tosi taitavia, tiesivät aina että femton on fifteen tai että morfar ja farfar on grandfather.


Mulla oli ruotsin ykköskurssin tentti viime viikolla, joka oli onneksi tosi helppo, mutta johon sisältyi teksti, jossa väitettiin että joulupukki on ruotsalainen. Naurettavaa! Laitoin marginaaliin huomautuksen, että ei muuten pidä paikkaansa. En ole saanut vielä arvosanaa, katsotaan kuinka käy, hehee. On muuten myös täysin uskomatonta, että suomalaisen kotiäidin huippuinnovaatio kuivauskaappi ei ole toistaiseksi rantautunut edes tänne naapurimaahan. Kaikilla on jotkut Ikea-hökötykset tiskipöydän reunalla. Alan ehkä viedä kuivauskaappia maailmalle jos viestinnän työt eivät ota tuulta alleen.


Sitä ennen hieman ruotsia:


Kan jag få se din legitimation? - Näytäpä henkkarit.

stamkund – kanta-asiakas

ståuppkomiker – stand up -koomikko

jantelagen – Janten laki, mainitaan suunnilleen joka päivä sanomalehdessä jossain yhteydessä, peräisin A. Sandemosen kirjasta ja tarkoittaa sitä, että itseään ei saa pitää muita parempana

en nypa – hyppysellinen

vidrig – vastenmielinen

vederbörlig – asiaankuuluva

nattåg – yöjuna, josta putoaa yllättäen yksi t pois (natt + tåg)

4 kommenttia:

neitinomad kirjoitti...

Mä voin ryhtyä sun kanssa kuivauskaappiyrittääksi, myös Pohjois-Irlanti voi kuulua markkina-alueeseen. Ehkä sama pulju vois keskittyä viemään myös hanoja (niitä, joista saa kuumaa JA kylmää samasta tuutista), heijastimia ja sitten jos ryhdytään isompiin bisneksiin, niin eristetyt taloratkaisut vois olla aika hyviä myymään myös. Niin ja toppavaatteet!

Immu kirjoitti...

Joo heijastinbisnes on ollut mulla myös ihan oikeasti harkinnan alla, eihän niitä käytä kukaan Pohjoismaiden ulkopuolella!

ps kirjoitti...

Jag kommer med! Skandinaavisen designin viennissä on suuria aukkoja! :) (Pussilakanoita siellä taitaa kuitenkin olla, niillekin kun ois maailmalla markkinarakoa?)

Immu kirjoitti...

Joo IKEA pitää huolen pussilakanoista! :D